13/05/2024

laptop kopen

Onafhankelijke informatie & betrouwbare reviews

Asus ROG Ally review: ‘het beste moet nog komen’

3 min gelezen

De Asus ROG Ally is een krachtige handheld gaming-pc met veel potentieel. Met zijn indrukwekkende specificaties en draagbaar formaat belooft het een game-ervaring te bieden die vergelijkbaar is met die van een high-end gaming-laptop. Hoewel het apparaat enkele sterke punten heeft, kampt het ook met enkele beperkingen die het volledige potentieel ervan in de weg staan.

Design en bouwkwaliteit

De Asus ROG Ally heeft een solide en robuust ontwerp dat vertrouwen inboezemt. Het apparaat is goed gebouwd en voelt stevig aan in de hand. De schuine hoeken en de vorm van de behuizing zorgen voor een comfortabele grip, waardoor langdurig gamen geen probleem is. Het gebruik van versterkt polycarbonaat voor de behuizing geeft het een premium uitstraling, terwijl de witte esthetiek het er aantrekkelijk uit laat zien. Aan de achterkant zijn er enkele opvallende ontwerpelementen die de identiteit van de ROG-serie benadrukken.

Display

Het 7-inch Full HD IPS-display van de Asus ROG Ally is een hoogtepunt van het apparaat. Het scherm biedt een scherpe en levendige weergave, met een resolutie van 1080p. De beeldkwaliteit is indrukwekkend, met levendige kleuren en een uitstekend contrast. Het scherm heeft ook een snelle verversingssnelheid van 120Hz, waardoor de gameplay soepel en responsief aanvoelt. Het is een genot om games te spelen en video’s te bekijken op dit scherm.

Controls

De controlelay-out van de Asus ROG Ally is gebaseerd op het vertrouwde Xbox-ontwerp, wat zorgt voor een gemakkelijke overgang voor spelers die gewend zijn aan een Xbox-controller of een Nintendo Switch. De thumbsticks, knoppen en triggers bieden responsieve en nauwkeurige bediening, maar sommige elementen voelen mogelijk minder verfijnd aan in vergelijking met premium-controllers. De plaatsing van de knoppen is goed doordacht en voorkomt onbedoelde drukken tijdens het spelen. Echter, de twee programmeerbare achterste knoppen hebben een iets te grote weerstand en voelen minder betrouwbaar aan in intense gevechten. Het ontbreken van een Xbox-knop kan ook een nadeel zijn voor spelers die gewend zijn aan de Game Pass-functionaliteit.

Prestaties

Met een krachtige AMD Ryzen Z1 Extreme-processor en Radeon RDNA3-graphics biedt de Asus ROG Ally aanzienlijke prestaties voor een handheld gaming-apparaat. Het kan moeiteloos moderne games afhandelen en biedt vloeiende framerates op de juiste instellingen. Bij het spelen van veeleisende games kunnen de framerates echter afnemen bij een resolutie van 1080p. Het is raadzaam om de grafische instellingen aan te passen om een optimale gameplay-ervaring te behouden. Het apparaat heeft verschillende voorgeprogrammeerde krachtopties die kunnen helpen om de prestaties te verbeteren, maar de Windows 11-besturingssysteem kan nog steeds beperkingen opleggen.

Software en compatibiliteit

Een van de uitdagingen van de Asus ROG Ally is het besturingssysteem. Hoewel het gebruik van Windows 11 flexibiliteit biedt en toegang tot een breed scala aan games, heeft het ook nadelen. Het besturingssysteem is niet geoptimaliseerd voor gaming en kan navigatieproblemen veroorzaken. Sommige functies, zoals het toetsenbord en de cursorbediening, werken mogelijk niet altijd soepel. Armoury Crate, de meegeleverde software, biedt enige verbetering in de vorm van een gestroomlijnde gebruikersinterface en gamebeheer, maar er zijn nog steeds beperkingen en compatibiliteitsproblemen met sommige games en applicaties.

Batterijduur

Een van de grootste nadelen van de Asus ROG Ally is de batterijduur. Het apparaat kan slechts ongeveer 2 uur meegaan bij intensief gamen, wat vrij kort is in vergelijking met andere handheld gaming-apparaten. Dit kan beperkend zijn voor gamers die langere speelsessies willen hebben zonder het apparaat op te laden. Het is belangrijk om de batterijduur in overweging te nemen bij het plannen van gametijd op de Asus ROG Ally.

Het biedt een solide ontwerp, een indrukwekkend display en krachtige prestaties. Het heeft echter ook enkele beperkingen, zoals het Windows 11-besturingssysteem dat niet geoptimaliseerd is voor gaming en de beperkte batterijduur. Hoewel het apparaat veel te bieden heeft, kan het zijn volledige potentieel nog niet waarmaken. Het is mogelijk dat toekomstige updates en verbeteringen deze beperkingen kunnen aanpakken en de Asus ROG Ally kunnen transformeren tot een topklasse handheld gaming-apparaat.